mjauskij

Kan bara inte låta bli att bli helt fascinerad av den här bilden.
Den är bara så fruktansvärt vacker på något bisarrt sätt.



fint på nå vis.


kan sina grejer

Jag måste bara visa några av de bästa reklamerna jag vet, de går rakt in i hjärtat. En eloge till den som ligger bakom samtliga reklamer från organisationen Friends.








Verkligen skickligt må jag säga.
Heja Friends!


jag.blir.så.irriterad.

Jaha, nu när jag kollade in på bloggen ser jag av min förfäran och förskräckelse att mitt förra inlägg, författat tisdagen den  23:dje mars mystiskt nog INTE publicerats.. Jag blir så trött på internet och att inget någonsin fungerar som det ska...
Således, här följer alltså min MYCKET "försenade" refektion kring tecknad film och två andra utställningar på projekt dagen.

Tid, tid, tid, ibland det enda som spelar roll i dagens samhälle. Utveckligen strävar ständigt efter att förenkla och förkorta processer, det finns överallt, från diskborstar med inbyggt diskmedel till twitter. Det ska gå snabbt.
Den här moderna mentaliteten lämnar också självklart spår i de kulturella aspekterna såsom datoriserad musik, foto eller varför inte film?
Man kan tro att Walt Disney's "Snövit och de sju dvärgarna" är den första tecknade långfilmen men det är faktiska inte sant. Den första animerade filmen gjordes 1917 av italienaren Quirino Cristiani och var gjord med samma "klipp och klistra"-teknik som dagens "South Park", men alla kopior av filmen försvann i en brand 1926 vilket delvis bidragit till dess okända natur.
"Snövit och de sju dvärgarna" som gavs ut 1937, gjordes dock inte med samma typ av "klipp och klistra"-teknik, utan här utövades något helt nytt, nämnligen tecknade bilder. Under 1920 och 30-talet hade Disney visserligen producerat tecknade kortfilmer men produktionen av Snövit var något helt nytt. Den var mycket mer omfattande än något annat de 6 heltidsanställda tecknarna någonsin arbetat med och snart uttökades arbetsskaran med 50 animatörer, 50 assisterande animatörer, en orkester med 24 medlemmar och manus författare, färgläggare, kameramän, tekniker osv osv. Snövit tog, trots den enorma kapaciteten, 3 år att slutföra och över två miljoner teckningar gjodes (endast 250 000st användes till den slutgiltiga filmen).  

Den första CGI (Computer generated imagery, alltså datoranimerade) filmen var Pixar Studios produktion Toy Story. Arbetet med denna film påbörjades, efter mycket debatt inom företaget, i februari 1994 och gavs ut 1995. Alltså BARA ETT ÅR efter produktionen började. I arbetsskaran fanns 27 animatörer och med hjälp av 400 datormodeller att animera karaktärerna, lyckades man slutföra filmen till premiären i november 1995. Totalt krävde filmen 800 000 maskintimmar (så som inskanning och programmering av figurerna) och 114 240 frames, med 2–15 timmar spenderat på animering per frame.

Dock kan statistik som detta vara ganska missvisande, visst låter det som Toy Story krävde exremt mycket jobb? Men man måste då ta i åtanke att om man jämför denna produktion och en tecknad produktion är skillnaden markant: Toy Story hade totalt ca 100 anställda och en budget på $ 30 miljoner dollar (på 90-talet) och slutfördes på ca 1 år. Snövit hade totalt ca 750 anställda och en budget på  $ 1,3 miljoner dollar (på 30-talet) och producerades på ca 3 år.  

Vilket gör att man kan sammaställa fördelarna med CGI-film på tre olika plan. Nämligen -mindre personal -billigare att genomföra och framförallt -inte lika tidskrävande.

Genom min stopmotion film har jag insett vilket enormt arbete som ligger bakom  de klassiska tecknade filmerna och jag hyser extrem respekt för dessa otroliga projekt.

Refektion över två andra projekt:

Angelica Dahl's projekt var extremt häftigt. Hon hade skrivit en monolog om främlingsfientlighet och framförde den i sal 9. Hon hade först gjort olika efterforskningar om allt vad fientlighet kan innebära och intervjuvat människor till höger och vänster. Jag tycker att hennes projekt var kul eftersom hon dels framförde monologen med sådan kraft men också för att ämnet är tänkvärt. Hon borde skicka in den till Dramaten. Seriöst.

Hanna Ericsson och Madeleine Wachtmeisters projekt fångade mig direkt eftersom det ligger rakt i linje med mina intressen! De har nämligen grundat Moderna Museéts Unga Vänner, som är ett utskott från "vanliga" Moderna, som riktar sig specifikt mot just unga konst intresserade. De har med hjälp av bla. Facebook marknadsfört utskottet och informerar om vilka som ställer ut och de ska i framtiden upprätta sammarbeten med konstfack. JÄTTEKUL jag önskar nästan att jag kunnat ha två projekt och skulle då haka på dom! Inspirerande! 

 Ciao


RSS 2.0